بخشودگی ۱۰۰ درصدی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث+بخشنامه

در صورتی که افراد از اول تا پایان بهمن ماه ۹۹ نسبت به تمدید بیمه شخص ثالث خودرو خود اقدام کنند مشمول بخشودگی جریمه دیرکرد تمدید بیمه ثالث می‌شوند.


 به گزارش پایگاه خبری به نقل از تسنیم، طبق بخشنامه‌ ابلاغی از سوی بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه، به مناسبت آغاز دهه فجر، جریمه‌ دیرکرد بیمه شخص ثالث کلیه وسایل نقلیه موتوری زمینی از جمله خودروهای سواری، تاکسی، کامیون و اتوبوس شامل بخشودگی شده است.

مالکان این خودروها می‌توانند از اول تا پایان بهمن ماه، بدون پرداخت جریمه دیرکرد نسبت به تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث خود اقدام کنند و از این بخشودگی بیمه‌ای بهره‌مند شوند.

بر اساس این طرح، در صورتی که افراد تا پایان بهمن ماه 99 نسبت به تمدید بیمه شخص ثالث خودرو خود اقدام نکنند، ملزم به پرداخت کامل جریمه دیرکرد تمدید بیمه ثالث هستند. در واقع این بخشودگی تنها شامل آن دسته از مالکان است که تا پایان بهمن بیمه ثالث خودروی خود را تمدید کنند.

علت گرم شدن بیش از حد موتور خودرو چیست؟

موتور خودرو به دلایل مختلفی ممکن است داغ کند که در این گزارش به راهکاری رفع این مشکل پرداخته ایم.

افت فروش همراه با رشد ۵۲ درصدی درآمد

طبق آمارهای رسمی، سه خودروساز بزرگ کشور در حالی در ۹ ماه سال‌جاری نسبت به بازه زمانی مشابه، با افت تعداد فروش در محصولات تولیدی خود روبه‌رو بودند این در حالی‌است که درآمد ناشی از فروش این سه شرکت رشد ۵۲ درصدی را به خود می‌بیند.


 به گزارش پایگاه خبری به نقل از دنیای اقتصاد، جدیدترین آمارهای ارائه ‌شده به بورس نشان می‌دهد سه شرکت بزرگ خودروساز کشور در 9 ماه سال‌ جاری با وجود رشد 7 درصدی تولید در مجموع  حدود 578 هزار دستگاه خودرو به فروش رسانده‌اند. این در شرایطی است که در بازه زمانی سال گذشته، فروش 637 هزار دستگاهی به نام این سه شرکت ثبت شده است. به این ترتیب این سه شرکت با وجود افزایش تولید از یکسو و اجرای طرح فروش فوق‌العاده از سوی دیگر، نه تنها در تعداد فروش محصولات خود رشدی نداشتند، بلکه در این زمینه  با افت حدود 9 درصدی نیز روبه ‌رو بوده‌اند. با این حال درآمدی که از فروش 9 ماهه امسال حاصل شده است، رشد 52 درصدی را نسبت به زمان مشابه به خود می‌بیند. آنچه مشخص است مهم‌ ترین دلیل رشد درآمد فروش را باید در روند تغییر قیمت‌گذاری محصولات خودرویی در سال‌ جاری جست‌وجو کرد. شورای رقابت در سال‌ جاری طی سه مرحله نسبت به افزایش قیمت محصولات تولیدی خودروسازان اقدام کرد. اولین مرحله در اواخر اردیبهشت ماه امسال همزمان با رونمایی از بسته فروش خودروسازان بود؛ اما مرحله دوم در شهریورماه و همزمان با رشد بی ‌سابقه نرخ ارز و همچنین تورم تولید روی داد. سومین مرحله نیز در آبان ماه صورت گرفت. آنچه مشخص است با توجه به ناهمخوانی هزینه‌ نهاده‌های تولید با قیمت‌های مصوب، سیاست ‌گذار خودرویی در بهار امسال اعلام کرد که قیمت‌گذاری فصلی خودرو جایگزین تعیین قیمت سالانه خواهد شد. تغییر این شیوه،  قیمت‌گذاری محصولات خودرویی را تا حدودی با تورم نهاده‌های تولید هماهنگ کرده است. این در شرایطی است که آمارهای رسمی باز هم نشان از ضرر تولید با وجود اجرای این شیوه دارد. در هر حال آنچه مشخص است تغییر شیوه قیمت‌گذاری اگر چه تعداد محصولات به فروش‌رفته را افزایش نداده، اما در هرصورت نقدینگی مناسبی را با توجه به فروش وارد شرکت‌های خودروساز کرده است. اما سوالی که  باز هم در این بین مطرح می‌شود این است که چرا با وجود رشد تولید و همچنین اجرای طرح‌های فروش فوق‌العاده که تاکنون 10 مرحله آن تنها در شرکت ایران خودرو اجرا شده، خودروسازان نمره قابل قبولی در فروش 9 ماهه خود کسب نکردند؟  در پاسخ به این سوال برخی دست‌ اندرکاران صنعت خودرو تاکید دارند که به‌ دلیل تعهدات معوق خودروسازان و همچنین روند رو به رشد محصولات ناقص، رشد تولید با  تعداد خودروهای به فروش رفته  ناهمخوانی پیدا کرده است. آنچه مشخص است در آمار فروش، فاکتور کردن خودرو ملاک تعداد خودروهای عرضه ‌شده به بازار است.  به این ترتیب صورت‌های مالی ارائه ‌شده از سوی شرکت‌های خودروساز در سایت کدال سازمان بورس نشان می‌دهد سه شرکت، تا پایان آذر ماه سال‌ جاری توانسته‌ اند در مجموع نزدیک به  38 هزار میلیارد تومان از محل فروش محصولات سواری خود درآمد کسب کنند. حال آنکه در پایان آذر ماه سال گذشته در مجموع از محل فروش محصولات سواری خود حدود 25 هزار میلیارد درآمد داشته‌اند. همچنین ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو تا پایان آذر ماه سال‌ جاری توانسته‌ اند در مجموع 577 هزار و 96 دستگاه خودرو به فروش برسانند؛ اما در همین بازه زمانی در سال گذشته 636 هزار و 722 دستگاه از محصولات تولیدی این سه شرکت به فروش رفته است. البته این میزان درآمد تنها از مسیر دریافت بهای خالص خودرو به حساب خودروسازان واریز شده است و سایر هزینه‌های مرتبط با شماره‌ گذاری، بیمه، عوارض و مالیات ارزش افزوده که در فاکتور فروش درج می‌شود و از مصرف ‌کننده دریافت می‌کنند را شامل نمی‌شود.

مقایسه وضعیت تولید و فروش

همان طور که عنوان شد صورت‌های مالی سه شرکت بزرگ خودروساز نشان می‌دهد که آنها تا پایان فصل پاییز امسال در مجموع 577 هزار و 96 دستگاه از محصولات حاضر در سبد محصولاتی خود را به فروش رسانده‌اند. اما نگاهی بیندازیم به میزان تولید شرکت‌های خودروساز تا مشخص شود آنها چه تعداد از محصولات تولیدی خود را فاکتور کرده اند؟

سه خودروساز بزرگ کشور در پایان آذر امسال در مجموع 628 هزار و 549 دستگاه خودروی سواری تولید کرده‌اند. بنابراین سه خودروساز بزرگ کشور در مجموع بیش از 8 درصد محصولات تولیدی خود را فاکتور نکردند این درصد در واقع به لحاظ تعدادی، 51 هزار و 453 دستگاه از محصولات تولیدی آنها را شامل می‌شود.در حالی که مقایسه آمار فروش و تولید خودرو تا پایان آذر ماه 99 نشان می‌دهد که آنها نتوانسته‌ اند تمامی خودروهای تولیدی خود را به بازار عرضه کنند، شاهد هستیم که در سال گذشته در همین بازه زمانی خودروسازان بیشتر از تعدادی که خودرو تولید کرده به بازار عرضه داشته است.سه خودروساز بزرگ کشور در پایان آذر گذشته تولید 587 هزار و 111 دستگاه از محصولات خود را در خطوط تولید نهایی کرده‌اند؛ اما در همین بازه زمانی در مجموع 636 هزار و 722 دستگاه خودرو فاکتور شده است.مقایسه وضعیت تولید و فروش تا پایان آذرماه سال گذشته نشان می‌دهد خودروسازان برخلاف سال‌ جاری توانسته‌اند حدود 8 درصد بیشتر از میزان تولید خود خودرو به بازار عرضه کنند.

ریشه این رشد فروش به میزان تولید را می‌توان در حضور محصولات مونتاژی در خطوط تولید خودروسازان جست و جو کرد. سال گذشته شرکت‌های خودروساز این امکان را داشتند تا همچنان پک‌های محصولات مونتاژی مانده در گمرک و همچنین محصولات موجود در پارکینگ‌ها را به بازارعرضه کنند، اما در سال‌ جاری با اتمام پک‌های محصولات مونتاژی خودروسازان تمام تمرکز خود را روی تولید محصولاتی گذاشتند که در داخل امکان تولید دارند و همین اتفاق سرعت عرضه آنها  را به نسبت تولید به دلیل چالش تامین قطعات مورد نیاز با کُندی مواجه کرده است. در حال حاضر زنجیره تامین شرکت‌های خودروساز با چالش‌هایی از قبیل عدم ترخیص مواد اولیه و قطعات نیمه ‌ساخته از گمرک مواجه هستند و این اتفاق خود را در تولید محصولات به صورت ناقص نشان می‌دهد. اما در میان سه شرکت یاد شده ایران خودرویی‌ها توانسته اند در جایگاه اول به لحاظ تعداد فروش قرار بگیرند. آبی‌های جاده مخصوص تا پایان آذر ماه سال‌جاری 323 هزار و 83 دستگاه از محصولات تولیدی خود را فاکتور کرده‌اند. بنابراین ایران خودرویی‌ها به تنهایی 56 درصد از فروش کل شرکت‌های خودروساز را به خود اختصاص داده‌اند. این خودروساز همچنین توانسته رشد فروش را نیز در پایان آذرماه 99 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در کارنامه خود ثبت کند.آبی‌های جاده مخصوص در مقایسه با سال گذشته 44 هزار و 50 دستگاه خودروی بیشتری فاکتور کنند به‌عبارت دیگر آنها توانسته‌ا ند فروش خود را بیش از 15 درصد افزایش دهند. بعد از ایران خودرو، خودروسازی سایپا در جایگاه بعدی فروش به لحاظ تعدادی قرار دارد. نارنجی‌های جاده مخصوص تا پایان فصل پاییز امسال توانسته‌اند 190 هزار و 427 دستگاه از محصولات خود را به فروش برسانند. فروش این تعداد خودرو توسط نارنجی‌های جاده مخصوص به آن معناست که این خودروساز سهم 32 درصدی از فروش کل را به خود اختصاص داده است.اما بر‌خلاف ایران خودرویی‌ها، نارنجی‌های جاده مخصوص نتوانسته‌اند به تعداد سال گذشته خودرو به بازار عرضه کنند. آمارهای ارائه شده نشان می‌دهد فروش آنها در پایان فصل پاییز در قیاس با همین بازه زمانی در سال گذشته با افت همراه بوده است.بر این اساس سایپا توانسته در سال‌ جاری 190 هزار و 427 دستگاه خودرو برای مشتریان فاکتور کنند که این تعداد در مقایسه با تعداد خودروی فروخته شده در سال گذشته افتی نزدیک به 34 درصدی را نشان می‌دهد. فروش این خودروساز در سال گذشته 288 هزار و 371 دستگاه بوده است. پارس خودرو به عنوان سومین شرکت بزرگ خودروساز نیز در رده سوم فروش به لحاظ تعداد قرار دارند.این خودروساز در بازه زمانی یاده شده در سال‌ جاری 63 هزار و 586 دستگاه از محصولات خود را فاکتور کرده است.پارس خودرویی‌ها توانسته‌ اند سهم 12 درصدی از کل فروش شرکت‌های خودروساز را به خود اختصاص دهند.این خودروساز نیز مانند شرکت مادر خود (‌خودروسازی سایپا )افت فروش را در سال‌جاری به نسبت سال گذشته تجربه کرده است.مقایسه میزان فروش امسال پارس خودرویی‌ها در پایان آذر ماه 99 با فروش آنها در همین بازه زمانی در سال گذشته به لحاظ تعداد افت 5 هزار و 732 دستگاهی و به لحاظ درصد افتی بیش از 8 درصد را نشان می‌دهد.

آیا می‌توان با خودرویی که چراغ ایربگ آن روشن است، رانندگی کرد؟

 شما ماشین خود را روشن می کنید و ناگهان چراغ کیسه هوا روی صفحه کیلومتر شما ظاهر می شود. این سوال برای شما پیش می‌آید که آیا می توانید به رانندگی با ماشین خود ادامه دهید، اما اگر با روشن شدن چراغ ایربگ تصادف کنید چه اتفاقی می افتد؟ در این مقاله پاسخ آن را دریافت خواهید کرد، و ما در مورد چگونگی عملکرد ایربگ ها بحث خواهیم کرد و شما یاد خواهید گرفت که آیا خودتان می توانید آن را در خانه تعمیر کنید یا باید به یک تعمیرگاه ایربگ اجازه دهید آن را تعمیر کند.

سایت ثبت‌نام مجوز تردد بین شهری فعال شد

رئیس روابط عمومی فرمانداری تهران از راه اندازی سایت ثبت‌ نام بین شهری خبر داد.


 به گزارش پایگاه خبری  به نقل از تسنیم، ایمان قربانی اظهار کرد: شهروندان تهرانی می‌توانند، از روز سه شنبه مورخ 99/10/16  برای تردد بین شهری در سامانه صدور مجوز به نشانی https://moi.ir/taradod  مراجعه و ثبت ‌نام کنند.

لازم به ذکر است درخواست تردد، با مستندات ارائه شده توسط کارشناسان فرمانداری تهران بررسی (تائید یا عدم تائید) در سامانه مربوطه قسمت پیگیری درخواست قابل مشاهده است که در مدت حداقل 24 ساعت به اطلاع شهروندان خواهد رسید.

لذا از شهروندان تهرانی برای قطع زنجیره ویروس کرونا خواهشمند است از رفتن به سفرهای غیر ضروری خودداری کنند.

تولید خودروی برقی با شتاب صفر تا صد ۱.۷۲ ثانیه

یک شرکت خودروسازی نوپا به نام آسپارک خودروی منحصر به فردی تولید کرده که شتاب صفر تا صد آن ۱.۷۲ ثانیه است و از این لحاظ یک رکوردشکن محسوب می‌شود.

رعایت نکردن حق تقدم دومین دلیل تصادفات پایتخت

کارشناس تصادفات پلیس راهور پایتخت گفت: رتبه دوم علل وقوع تصادفات، رعایت نکردن حق تقدم عبور در شهر تهران است و بیشترین محل‌هایی که شاهد وقوع این نوع تصادفات هستیم تقاطع‌ها و میادین هستند.


 به گزارش پایگاه خبری به نقل از مهر، سرهنگ رابعه جوانبخت در برنامه شهر امن در خصوص عدم رعایت حق تقدم و تصادفات در شهر تهران اظهار کرد: اگر دو یا چند وسیله نقلیه در یک زمان واحد بخواهند از یک تقاطع و یا یک مسیر عبور کنند حتماً تداخلی بین تردد آنها به وقوع می‌پیوندد و وقوع تصادف حتمی است و برای آنکه از این تصادفات جلوگیری به عمل آید قانون یکسری قوانین را تعیین و مشخص کرده است که عبور وسایل نقلیه را نسبت به یکدیگر مشخص و اولویت بندی کند تا از تصادفات جلوگیری شود.

وی گفت: متأسفانه رتبه دوم علل وقوع تصادفات همین عدم رعایت نکردن حق تقدم عبور در شهر تهران است و بیشترین محل‌هایی که شاهد وقوع این نوع تصادفات هستیم تقاطع‌ها و میادین هستند.

کارشناس تصادفات پلیس راهور پایتخت ادامه داد: همه شهروندان هنگامی که در آزمون‌های رانندگی شرکت می‌کنند خیلی خوب با رعایت حق تقدم‌ها آشنا می‌شوند ولی بعد از مدتی آنها را به فراموشی می‌سپارند برای همین است که هنگامی که می‌خواهند از تقاطع و یا وارد میادین می‌شوند در واقع این قوانین و مقررات را فراموش کرده و با لجاجت می‌خواهند مسیر را از آن خود کنند و باعث بروز تصادف می‌گردند.

سرهنگ جوانبخت گفت: حق تقدم عبور در میادین با وسیله نقلیه ای می‌باشد که در میدان در حال تردد است و خیلی از رانندگان در این زمینه دچار سردرگمی می‌شوند.

وی افزود: متأسفانه یکی دیگر از مواردی که شاهد وقوع تصادفات در آن هستیم گذرگاه عابرین پیاده است که در واقع راننده با دانستن اینکه می‌بایست قبل از رسیدن به گذرگاه عابر پیاده که یک مسیر امن برای تردد عابرین پیاده است توقف کند ولی به جای توقف و ایست کامل پای خود را روی پدال گاز فشار می‌دهد و باعث بروز تصادفات سنگین جرحی و فوتی می‌شود.

طرح ویژه دولت برای افزایش تولید خودرو

بازار خودرو، بهم ریختگی را تجربه می‌کند که در هیچ دوره‌ای شاهد آن نبوده است. یک روز زورآزمایی شورای رقابت، روز دیگر فعالیت گسترده دلالان در بازار. ارائه طرح‌های مختلف هم بر چالش‌های حوزه خودرو افزوده است.

تولید ۳۵ درصد قطعات خودروی کشور در آذربایجان شرقی

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت ۱۳ واحد خودروسازی در این استان، گفت: ۳۵ درصد قطعات خودروی کشور در این استان تولید می شود.


 به گزارش پایگاه خبری به نقل از شاتا، محمدرضا پورمحمدی عصر امروز در نشست وزیر صمت با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی، بیان کرد: در این مدت وزرا و هیات های مختلفی در این استان حضور یافته و رئیس جمهور نیز دوبار به این استان سفر کردند؛ اما هیاتی که امروز به همراه وزیر صمت در استان حضور یافتند جزو عالی رتبه ترین هیات ها به شمار می روند.

وی با اشاره به برنامه کاری دو روزه وزیر صمت در استان آذربایجان شرقی، تاکید کرد: آذربایجان شرقی، یکی از مهمترین استان های کشور به لحاظ قابلیت های صنعتی، معدنی، کشاورزی و خدمات است و بیش از 5500 واحد صنعتی عمده و 13 واحد خودروسازی در این استان فعالیت کرده و 35 درصد قطعات خودرو کشور در این استان تولید می شود.

رتبه های برتر معادن مس، طلا و کانیهای آذربایجان شرقی.

استاندار آذربایجان شرقی، این استان را پایتخت شیرینی و شکلات کشور دانست و گفت: معادن مس، طلا و کانیهای آذربایجان شرقی همواره در رتبه های بالای کشور قرار دارند.

بازگشت 100 واحد تولیدی تعطیل استان آذربایجان شرقی به چرخه تولید.

این مقام مسئول با قدردانی از زحمات کارآفرینان و واحدهای تولیدی استان، تصریح کرد: علیرغم شرایط تحریم ها و کرونا در دوسال گذشته هیچ واحد تولیدی تعطیل و هیچ نیرویی تعدیل نشده و 100 واحد تولیدی تعطیل استان نیز به چرخه فعالیت بازگشته اند.

افزایش 50 درصدی صادرات غیرنفتی در سال های گذشته.

وی با بیان اینکه از نظر طرح های توسعه و ایجادی، آذربایجان شرقی در رتبه های دوم و سوم کشور قرار دارد، افزود: در سال های گذشته صادرات غیرنفتی ما 50 درصد رشد داشته است.

خودروهای برقی هیوندایی برای ۲۰۲۱

اخبار مربوط به عرضه کراس‌اوور برقی توسط جنسیس تقریبا از یک سال پیش شنیده می‌شد و در ژانویه سال ۲۰۲۰، پیش‌بینی کارشناسان این بود که سومین مدل سواری پرقدرت این برند لوکس کاملا الکتریکی خواهد بود. حالا این خبر توسط هیوندایی موتورز تایید شده است.

اخبار و تازه ها